Hva er læringsressurser?
«…any entity, digital or non-digital, which can be used, re-used or referenced during technology supported learning; examples include multimedia content, instructional content, learning objectives, instructional software and software tools, and persons, organizations, or events referenced during technology supported learning»
– IEEE, LTSC, 2003
«A digital self-contained and reusable entity, with a clear educational purpose, with at least three internal and editable components: content, learning activities and elements of context. The learning objects must have an external structure of information to facilitate their identification, storage and retrieval: the metadata. «
– Chiappe, Segovia, & Rincon, 2007
Hva kjennetegner en læringsressurs?
- Selvstående: Læringsressursen kan brukes uten noe annet og likevel gi verdi
- Gjenbrukbar: Læringsressursen kan brukes i flere og ulike sammenhenger og kontekster
- Byggekloss: Læringsressursen kan brukes sammen med andre for å bygge samlinger av ressurser (typisk kurs)
- Metadata: Alle læringsressurser må ha meteadata som beskriver hva og hvordan den kan brukes.
Hvordan klassifisere læringsressurser?
IEEE 1484.12.1 – 2002 Standard for Learning Object Metadata er en internasjonal åpen standard fra Institute of Electrical and Electronics Engineers Standards Association som brukes en del for å beskrive læringsressurser.
Selv om mange hadde tro på standarden, så virker det som om den i liten grad blir tatt i bruk. I stedet brukes mer og mer metadata fra schema.org.
Atomisk læringsdesign
Med inspirasjon fra Atomic design som grafikerne driver med, så tenkte jeg at det burde være mulig å lage læringsorganismer også. Med den enkelte video, tekst eller annet som atomer.
Les også
- Ola Berge. Hva er en god digital læringsressurs. Lysark